The Journals of Father Alexander Schmemann, 1973-1983. Vol 2. Book review

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Diario del padre Alexander Schmemann, 1973-1983. Vol 2. Reseña

"Religion is that organ in us which, as strange as it may seem, at the same time both intensifies and infinitely hides our deepest passions and sins: pride, fari- seism, self-indulgence, narcissism, etc. Religion is our constant self-justification before God, that is, with which we mask our sins and temptations before ourselves" (p. 415)1 . These words could apply to any religion, but the author of the present book refers primarily to Orthodox Christianity. In this second volume of his work, Alexander Schmemann, Russian Orthodox priest, theologian, husband and father of a family, continues his critique of religion, but, above all, he invites us to stop thinking of Christianity as a religion. His two-volume journal is more of a theological reflection, whose purpose seems rather to question the way Christianity was lived in his time, or is lived today, and the way some have done theology in Christianity.

 https://www.researchgate.net/publication/379407878_Book_Review_Diari_1973-1983_Vol_2_Alexander_Schmemann_Resena_Diario_1973-1983_Vol_2

“La religión es ese órgano en nosotros que, por extraño que parezca, al mismo tiempo intensifica y oculta infinitamente nuestras pasiones y pecados más profundos: el orgullo, el fariseísmo, la autocomplacencia, el narcisismo, etc. La religión es nuestra constante autojustificación ante Dios, es decir, con la que enmascaramos nuestros pecados y tentaciones ante nosotros mismos” (p. 415)1 . Estas palabras podrían aplicar a cualquier religión, pero el autor del presente libro hace referencia, principalmente, al cristianismo ortodoxo. En este segundo tomo de su obra, Alexander Schmemann, sacerdote ortodoxo ruso, teólogo, esposo y padre de familia, continúa su crítica a la religión, pero, sobre todo, invita a dejar de en- tender el cristianismo como una religión. Su diario, de dos tomos, es más bien de reflexión teológica, cuya finalidad pareciera más bien cuestionar la manera cómo se vivía el cristianismo en su época, o se vive hoy, y la manera como algunos han hecho teología en el cristianismo.

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